ANNONSEBILAG FRA ARRIBATEC
Det du ikke må gjøre når dere skal i gang med Microsoft Copilot
Kunstig intelligens gir ikke en umiddelbar snarvei til økt produktivitet. Ledelsen bør stille seg en rekke kritiske spørsmål først.
I vår lanserte endelig Microsoft norsk språkstøtte til M365 Copilot. Denne kunstig intelligente assistenten er nå en innbakt del av Microsoft sine løsninger du bruker hjemme og på jobb. Copilot krever en egen lisens og den må aktiveres.
Den store fordelen er at assistenten vil gjøre deg og virksomheten mer produktive, og mer kreative. Dere kommer til å få gjort mer, med mindre ressursbruk.
For å komme dit må teknologien tas i bruk på riktig vis. Første bud er at ledelsen forstår at det må settes av tid og investeres.
– Hva er kunstig intelligens? Hvordan fungerer det, og hvordan kan det påvirke min arbeidsplass? Dette er spørsmål alle ledere bør stille seg, sier Stein Ove Molvik, teknologidirektør for Cloud i Arribatec.
Selskapet han jobber i er et av Norges fremste kompetansemiljø på Microsoft.
Gi fremoverlente ansatte muligheten
Alle investeringer koster før en har hentet ut verdien. Derfor bør ledelsen gjøre en grundig vurdering av kost og nytte knyttet til Copilot, og samtidig ha begge hendene på rattet.
– Lærevillige medarbeidere tråkker opp sin egen sti dersom mulighetene ikke gjøres tilgjengelige for dem. I dag sitter mange dyktige hoder bøyd over skjermen hjemme på kveldstid, og blir selvlærte på KI, sier Molvik.
Disse initiativene fra fremadrettede kolleger kan gi virksomheten stor verdi. Av sikkerhetsmessige årsaker bør deres engasjement tas i bruk innenfor virksomhetens rammer.
– Ved å bruke gratisversjoner av ulike språkmodeller trener du dataene til tredjepartsleverandører. Du kan også risikere at det gis bort konfidensiell informasjon, som kundedata. Ved å kjøpe lisenser og bruke Copilot i Microsoft 365, og ha KI-retningslinjer på lik linje som virksomheten har en IT-policy, vil fremoverlente medarbeidere kunne skape mange spennende muligheter, sier Molvik.
Deleger ansvar til de riktige folkene
Det er viktig at ledelsen gir teknologiekspertene tid, og dermed mulighet, til å gjøre et skikkelig forarbeid før ny teknologi iverksettes.
– For å oppnå smart bruk av KI kreves investering i form av både mennesker, penger og tid. Et viktig premiss blir å delegere ansvaret til medarbeidere som har tålmodighet, kompetanse og interesse, sier Molvik.
Uansett stillingstittel bør en Copilot-ansvarlig ha teft for og ønske om å dra virksomheten fremover. Vedkommende må sette seg inn i hvordan Copilot fungerer, og lære seg hva som er hensiktsmessig bruk for virksomheten.
– Målet bør være å identifisere hvor virksomheten kan hente effekt, som gjør at de ansatte kan spare tid, bli mer produktive, eller levere bedre innhold eller tjenester.
Mer tid gir flere krav
Som all annen teknologi gjør heller ikke KI-adopsjon alene magiske underverker.
Per i dag fører bruk av Copilot gjerne til 5 – 20 prosent mindre tidsbruk på repetitive og dagligdagse oppgaver.
– Fremfor å få frigjort store mengder tid, er realiteten i stedet at medarbeidere får høyere krav til produktivitet. Desto viktigere er det med opplæring, poengterer Molvik.
Når de ansatte får tid til å lære seg hvordan de best kan bruke Copilot til ulike arbeidsoppgaver, kan mer tid brukes på kreativt arbeid og forretningsutvikling.
– Copilot brukes av mennesker. Ved å ta oss tid til å skjønne hvordan vi kan dra nytte av teknologien, er det så absolutt mye å hente!
Bli med når vi viser Microsoft Copilot live - Arribatec
Unngå at dataene løper løpsk
For å ta i bruk teknologisk innovasjon på klokt vis, må vi ha kontroll på dataene våre. Ettersom sikkerhetsbrister blir svært synlig med KI, deler Molvik tre konkrete råd:
1. Sørg for å ha kontroll på dataene
– Ikke forvent at Copilot skal gjøre underverker med informasjon du har samlet gjennom 20 år. Rydd i gammel moro, for jo mer oppdatert og bedre data du har, jo bedre svar vil du få fra Copilot.
2. Ha kontroll på hvem som får tilgang til hva
– Copilot er utrolig god til å finne data. Tilgangsstyring blir viktig for at kun de som skal ha tilgang på informasjonen, får den. Dette er svært viktig for å unngå at Ola i markedsavdelingen får tilgang til lønnsslippen til Kari på salg.
3. Sørg for at data er merket og kategorisert
– Bruk labeling, eller dataetiketter. Ved å kategorisere dataene dine som interne, eksterne og konfidensielle, vil Copilot ta nødvendige hensyn med tanke på sikkerhet og GDPR. Copilot vil også ta med seg labelen videre og merke nygenerert data korrekt.
Ønsker du å vite mer? Vi hjelper deg gjerne.