ANNONSEBILAG FRA COMPUTAS OPUS

Service management møter AI: Slik forbereder du IT-avdelingen på fremtiden

AI er i ferd med å redefinere service management. Nå gjelder det å finne balansen mellom teknologi, mennesker og prosesser.

ANNONSEBILAG FRA COMPUTAS OPUS

I løpet av de siste årene har kunstig intelligens beveget seg fra pilotstadiet til å bli en sentral brikke i service management og IT-drift. Dette bekreftes i Atlassian's whitepaper The State of AI in Service Management, som viser at hele 88 prosent av virksomheter allerede bruker AI i en eller annen form innen service management.

Men hvordan griper man mulighetene – uten å falle i de klassiske fellene?

– Vi ser at de som lykkes med AI i tjenesteledelse, er de som forstår at det ikke handler om å erstatte mennesker – men om å forsterke teamene med mer innsikt, bedre prosesser og smart automatisering, sier Ellen Daleng, Concept Manager og AI-ekspert i Computas Opus.

Fra hype til handling

At AI har et potensial til å effektivisere og forbedre IT-driften, er det liten tvil om. Ifølge rapporten fra Atlassian oppgir:

● 80 % at AI gir bedre beslutningstaking

● 79 % at AI forbedrer kundeopplevelsen

● 78 % at AI øker produktiviteten

Samtidig peker rapporten på at mange fortsatt sliter med implementering, datakvalitet og manglende kompetanse.

– Mange organisasjoner har tidligere overinvestert i service management-løsninger uten en tydelig strategi. Nå ser vi en ny modenhet vokse frem – der man tar høyde for kompetansebygging, integrasjon, sikkerhet og målbar verdi. Det er her vi i Computas Opus kommer inn, fortsetter Daleng.

Ellen Daleng, Concept Manager og AI-ekspert i Computas Opus.

Dette er Computas Opus

Computas Opus’ erfarne spesialister har levert og optimalisert bruken av Atlassian-verktøy for over 100 norske kunder fra et bredt spekter av bransjer. Verktøyene benyttes i mange organisasjoner innen IT, HR, finans, salg, marked og ledelse, og passer for alle typer team og organisasjoner. Som en av få Atlassian Platinum Partnere i Norden, har Computas Opus et solid sertifisert fagmiljø innen både tekniske aspekter og smidig arbeidsmetodikk.

Med Computas Opus får du:

  • Skreddersydde løsninger: Vi setter oss grundig inn i behovet ditt og tilpasser løsningene for optimal effekt.
  • Atlassian-eksperter: Våre konsulenter er sertifiserte og har lang erfaring med Atlassians verktøykasse.
  • Organisasjonscoacher: Vi hjelper deg ikke bare med teknologien, men også med menneskene og prosessene.

Et økosystem i utvikling

Computas Opus er spesialister på rådgivning, implementering og optimalisering av Atlassian-produktene – og ser en tydelig trend:

– IT og Engineering miljøer ligger ofte i front, men nå kommer også HR og kundeservice etter på plattformen. Vi hjelper våre kunder med å bruke AI til både prediktiv analyse, automatisk sortering av henvendelser, og kjappere respons koordinert på tvers av team. Det handler om å få hele økosystemet til å spille sammen, sier Daleng.

Ifølge rapporten er R&D helt i tet – 62 % er i optimaliseringsfasen med AI, mens kundeservice og HR fortsatt har stort potensial for vekst.

Strategisk AI – ikke bare teknologi

Rapporten peker også på at 89 % av organisasjoner planlegger å øke investeringene i AI de neste 12 månedene. Blant de viktigste prioriteringene er:

● Opplæring og kompetanseutvikling

● Forbedring av kundeopplevelsen

● Automatisering og datadrevet innsikt

– Vi ser AI og service management som et strategisk grep, ikke et teknologiprosjekt. Vi jobber tett med kundene våre for å definere realistiske gevinster og sikre at løsningene faktisk brukes på en måte som gir verdi – både for IT, forretningssiden og sluttbrukerne, forklarer Daleng.

Hvordan kommer du i gang?

For mange er første steg å gjennomføre en modenhetsvurdering: Hvor står vi, hvilke prosesser kan forbedres, og hvor kan AI bidra? Deretter handler det om å bygge kompetanse og etablere klare mål som følges opp.

– Vi kombinerer vår erfaring fra Atlassian-verktøyene med innsikt i AI og tjenestedesign. Det gjør at vi kan hjelpe både med inspirasjon, veikart, teknisk arkitektur og konkrete implementeringer – enten det handler om automatisering av service desk eller avansert analyse,» sier Daleng.

Vil du vite mer om hvordan AI påvirker service management? Les hele rapporten til Atlassian her – og få konkrete råd om hvordan din organisasjon kan ta AI i bruk på en trygg og verdiskapende måte.

Klikk her for å laste ned rapporten hos Computas Opus.