ANNONSEBILAG FRA UNIT4
6 grunner til hvorfor bærekraftsrapportering er viktig
En organisasjons evne til å overholde kravene til bærekraftsrapportering blir stadig viktigere for mange sektorer og virksomheter i ulik størrelse.
I takt med at kravene til ESG- og bærekraftsrapportering endres, forventer mange styrende organer at organisasjoner har gode verktøy for å rapportere sitt karbonfotavtrykk.
En rapport fra Baker & McKenzie viser at 70 % av en organisasjons karbonutslipp kommer fra leverandørkjeden, såkalte Scope 3-utslipp. I tillegg viser en nylig Gartner-undersøkelse at 83 % av organisasjonene opplever økt eller betydelig økt press for å nå målene for bærekraftige anskaffelser.
Hva er Scope 3-utslipp?
Organisasjoner er avhengige av energi i den daglige driften, for eksempel for å varme opp et kontor eller fylle drivstoff på bilen til en ansatt. I tillegg til å produsere energi betaler en organisasjon også for energi, og organisasjonen er indirekte ansvarlig for utslipp av klimagasser som følge av dette.
Scope-utslipp er en måte å kategorisere kilden til klimagassutslipp i en organisasjon på, slik det er definert i Greenhouse Gas Protocol. Enkelt sagt hjelper de styrende organer med å forstå hvilke deler av en bedrift eller organisasjon som produserer klimagassutslipp sammenlignet med andre.
- Scope 1-utslipp er utslipp som kommer fra eiendeler og kilder som er direkte eid av en organisasjon, for eksempel et produksjonsanlegg, et kontor, firmabiler osv.
- Scope 2-utslipp er de indirekte utslippskildene i en organisasjon, de som kommer fra innkjøpt energi som genereres og forbrukes av organisasjonen. For eksempel gass, elektrisitet, oppvarming osv.
- Scope 3-utslipp er indirekte utslipp som stammer fra leverandørkjeden eller de ansatte, for eksempel forretningsreiser, utslipp fra ansattes pendling, utslipp generert i forbindelse med produksjon av varer eller levering av tjenester, både oppstrøms- og nedstrømsaktiviteter i leverandørkjeden.
Siden de fleste Scope 3-utslippene kommer fra leverandørkjeden, må innkjøpsfunksjonen samarbeide med andre nøkkelfunksjoner, som HR, for å sikre at de kan rapportere nøyaktig om alle utslippene i denne kategorien.
Denne prosessen kan imidlertid være svært kompleks, og det kreves data fra utenfor innkjøpsfunksjonen for å sikre at rapportene er omfattende og fullstendige, samtidig som det kreves at innkjøpsfunksjonen har nøyaktig og helhetlig oversikt over sine egne data.
Hvorfor er bærekraftsrapportering viktig?
Utover samfunnsansvar er det mange fordeler for en organisasjon som enkelt og nøyaktig kan rapportere om Scope 3-utslipp og bærekraftig praksis generelt.
Mange samarbeidspartnere, interessenter og til og med kunder vil undersøke en organisasjons evne til å overholde bærekraftsforskriftene som en form for omdømme- og ansvarsrisikostyring.
Det sier seg selv at både organisasjoner og de som de samarbeider med, ønsker å unngå søksmålene som følger med dårlig etterlevelse av regler og rapporteringskrav. Men ved å rapportere konsist og overholde forskriftene kan en organisasjon oppnå mange fordeler.
Resultatet er at 72 % av bedriftslederne nå mener at en robust bærekraftsstrategi kan være en kraftfull differensiator i et konkurranseutsatt marked.
Her er de 6 viktigste fordelene oppsummert:
- Åpenhet – De som er interesserte i en organisasjons bærekraftpraksis, er kun ute etter compliance og ønsker åpenhet i form av nøyaktig rapportering, som viser at organisasjonen er ansvarlig og tar samfunnsansvar.
Åpenhet er ikke bare avgjørende for en organisasjons omdømme, men det å kunne rapportere om bærekraft på en nøyaktig og åpen måte er nok. Det er med andre ord ikke organisasjonens karbonfotavtrykk som vil påvirke omdømmet, men dens evne til å rapportere nøyaktig om forsøkene på å redusere miljøpåvirkningen.
- Miljøpåvirkning – Hovedmålet med å overvåke ting som Scope 3-utslipp er selvsagt å redusere organisasjonens miljøpåvirkning. Ved å overvåke utslippene nøye kan organisasjoner redusere risiko, beskytte virksomheten mot søksmål og øke investeringsmulighetene.
- Kostnadsreduksjon – Prosesser med høye utslipp påvirker miljøet i større grad og har også større økonomiske kostnader. Ved å investere i energieffektive teknologier og metoder kan man redusere de langsiktige driftskostnadene og organisasjonens karbonfotavtrykk. Dessuten vil søksmål om manglende samsvar koste mye i seg selv.
- Forbedrede leverandørrelasjoner – Ved å redusere Scope 3-utslippene vil en organisasjon naturligvis forbedre forholdet til leverandørene sine. Ved å overholde bærekraftsmålene gjennom partnerskap med leverandørene kan innkjøpsteamene oppnå flere fordeler som følge av bedre samarbeid og kommunikasjon.
- Partnerskap – Som nevnt følger enkelte instanser nøye med på bærekraftsinnsatsen og karbonutslipp, og når en organisasjon kan rapportere nøyaktig om dette, kan det ha en positiv innvirkning på organisasjonens evne til å tiltrekke seg og beholde partnerskap, kunder med mer.
- Konkurransefortrinn – I et dynamisk og konkurranseutsatt forretningsmiljø kan det å ha transparente prosesser for bærekraftsrapportering noen ganger gi den fordelen du trenger for å komme foran de som fortsatt sliter med å overholde kravene og optimalisere bærekraftsinnsatsen med eldre systemer – bare 16 % av organisasjonene reduserer aktivt Scope 3-utslippene av klimagasser.
Enkelt verktøy for å rapportere Scope 3-utslipp
Source-to-Contract fra Scanmarket er en løsning utviklet for mellomstore organisasjoner, og vår Carbon Accounting-modul gir muligheter for å lette arbeidsmengden som rapportering av Scope 3-utslipp kan skape. Se vårt innspilte webinar: Making Scope 3 Emissions a strategic priority in Accounting and Procurement. Med våre Carbon Accounting-moduler kan du overvåke utgiftstrender ved å måle, rapportere og forstå Scope 3-utslipp, noe som bidrar til å fremme avkarboniserings- og bærekraftsreisen din, med funksjoner som:
- Kategorisering – Få detaljerte CO2-analyser på både leverandør- og kategorinivå, noe som gir mulighet for dypere analyser.
- Pålitelige data – Med én enkelt sannhetskilde er datainnsamling og nøyaktig rapportering mulig, noe som gir mulighet for avanserte dashbord for å overvåke Scope 3-utslipp.
- Automatisk oppdatering – Dynamiske dataoppdateringer eliminerer behovet for manuelle uttrekk og sikrer nøyaktig utslippsrapportering.
- Praktisk innsikt – Bruk avanserte analyser og tilpassede rapporter til å ta informerte beslutninger om strategien for utslippsreduksjon.
- Leverandørengasjement – Gjør det mulig å føre en effektiv leverandørdialog for å redusere og kompensere for Scope 3-utslipp i samarbeid med leverandørene, for en bedre fremtid og for å forbedre relasjonene på lang sikt.
Vårt Carbon Accounting-rapporteringsverktøy er et verktøy som er utviklet for å utfylle vår Spend Analytics-løsning, slik at du kan utvide oversikten over leverandørkjeden utover bunnlinjen og kan hjelpe deg med å redusere karbonutslippene med 50 %.
Hvis du vil vite mer om Source-to-Contract fra Scanmarket og Carbon Accounting-verktøyet, kan du lese faktaarket vårt her.
Les mer:
-
Fremtiden ligger i skyen
Skybaserte løsninger er et attraktivt alternativ for både små og store bedrifter som ønsker å modernisere sin IT-infrastruktur og forbedre sin operasjonelle effektivitet.
-
Hvorfor bør IT-sjefen vurdere å oppgradere ERP-systemet?
I et marked i stadig utvikling og endring er det avgjørende å være konkurransedyktig og levere solide kundeopplevelser. Som IT-sjef eller IT-beslutningstaker spiller du en avgjørende rolle når det gjelder å støtte teknologiske fremskritt som kan styrke organisasjonen fremover.
-
Fordelene med skybaserte lønnssystemer: En bedre arbeidsdag for deg og dine ansatte
I dagens raskt skiftende forretningslandskap er effektivitet og nøyaktighet avgjørende. Et område hvor dette er spesielt viktig er lønnshåndtering. Tradisjonelt ble lønn administrert ved hjelp av lokale systemer eller til og med manuelle prosesser, men disse metodene blir i økende grad erstattet av skybaserte løsninger. Etter hvert som flere bedrifter går over til skyen, blir det tydelig at skybaserte lønnssystemer tilbyr en rekke fordeler som er vanskelige å oppnå med tradisjonelle systemer.
-
For å lykkes med AI må du forstå brukeren
7 faktorer å vurdere for å lykkes med AI i forretningssystemet.