ANNONSEBILAG FRA COMPUTAS OPUS
De viktigste nyhetene fra Atlassian Team '25 Europe
Atlassians årlige fagkonferanse Team 25’ Europe gikk av stabelen i Barcelona 7.-9. oktober. Den norske Atlassian-spesialisten Computas Opus var til stede på konferansen. For ekspertrådgiverne fra Computas Opus var det spesielt to utviklingstrekk som er verdt å få med seg fra årets konferanse.
Computas Opus leverer IT-løsninger fra Atlassian, konsulenttjenester og rådgivning i det norske markedet. De videreselger, implementerer og optimaliserer Atlassians produkter hos en rekke norske virksomheter i både privat og offentlig sektor, og hjelper virksomhetene med å ta i bruk smidige verktøy og metoder. Selskapet stilte derfor med flere deltagere på konferansen i Barcelona. To av dem var Atlassian-rådgiverne Irina Bulf og Ingrid Heitmann.
- Gjennomgående tema for konferansen var AI-drevet teamarbeid og teknologien som muliggjør dette, sier Bulf. De trekker frem spesielt to områder som de mener norske Atlassian-kunder må merke seg - den nye produktstrukturen Atlassians Collections og KI-plattformen Rovo.
Atlassians nye produktstruktur - fra applikasjoner til produktpakker
Årets store strategiske skifte er Atlassians overgang fra enkeltstående produkter og applikasjoner til produktpakker. Produktpakkene kaller de Atlassian Collections og de har etablert fire forskjellige pakker; Service Collection, Software Collection, Teamwork Collection og Strategy Collection. Collections ble annonsert av Atlassian tidligere i år, og er den nye modellen for å levere samlede, AI-drevne løsninger fremfor individuelle apper. Dette skiftet samler kapabiliteter og KI‑agenter under én lisenstype og legger til rette for helhetlige, AI‑drevne arbeidsflyter fra dag én.
- Collections handler om å skape forretningsverdi, ikke verktøy-mekanikk. Du får de riktige funksjonene ferdigpakket med innebygget AI-funksjonalitet slik at team kan levere verdi raskere og ledere kan se effekten tidligere, sier Bulf.
Hver Collection-pakke er designet for en spesifikk type teamarbeid, og samler målrettede apper og AI-agenter for å gjøre det enklere for alle team å oppnå bedre resultater.
- Dette reduserer verktøyspredning og gir en klar, komplett arbeidsflyt fra start, sier Bulf.
Les mer om de 4 produktpakkene på Computas Opus sin hjemmeside her.
Rovo: KI-agenten som blir en del av ditt team
Ingrid Heitmann er i likhet med Bulf en erfaren Atlassian-spesialist. Hun har jobbet med å integrere smidige metoder med Atlassian-verktøy i en årrekke og fulgt utviklingen til Atlassians produkter med argusøyne, spesielt innenfor KI-drevet samarbeid. Ingrid Heitmann mener Atlassian nå tilbyr et stort sett med tekniske løsninger som vil gi bedrifter store muligheter for forbedret samarbeid på tvers av alle team og produkter.
Atlassian annonserte på Team 25’ Europe at Rovo AI nå blir tilgjengelig på tvers av hele porteføljen.
- Ved hjelp av Rovo, som fungerer som en KI-lagspiller, vil samarbeidet på tvers av hele organisasjoner bli smidigere. Dette gjør KI-funksjonalitet tilgjengelig for millioner av brukere og vil også ha stor betydning for de mange virksomhetene i Norge som allerede benytter Atlassians produkter, sier Heitmann.
Heitmann trekker frem flere effektiviseringsmuligheter som kommer med KI-støtte innebygget i Atlassian-verktøyene, blant annet innenfor kundebehandling.
- Enhver bedrift som har fokus på kundetilfredshet med god løsningsstøtte både for kundene og saksbehandlere, vil kunne oppleve et kjempeløft, sier hun.
Hun trekker også frem Atlassians løfte om ansvarlig KI som spesielt positivt. Atlassian opererer proaktivt for å overholde EUs KI-forordning (AI Act) med stort fokus på åpenhet. Atlassian vil tilby kundene mulighet til å kun bruke Atlassian-hostede LLM-er, for å sikre full kontroll over dataflyten og oppfylle strenge krav til datasuverenitet. Denne funksjonen forventes å bli tilgjengelig i løpet av fire måneder etter Team '25 Europe-konferansen. Heitmann understreker at Atlassian har svart på kundenes krav om tydelighet og sikkerhet i bruk av KI.
- Med garanti om at løsningene vil være i henhold til forventet innhold i EUs AI Act, i tillegg til de andre mulighetene for skreddersøm i et sikkerhetsperspektiv, opplever vi at Atlassian har et solid løfte for norske brukere for ansvarlig KI-bruk i Atlassians produktportefølje, sier Heitmann.
Assets Data Manager kan løse dårlig datakvalitet
Heitmann er dessuten entusiastisk til løsningen Assets Data Manager som også var et tema under årets Atlassian-konferanse. Asset Data Manager muliggjør innhenting, analysering og sammenstilling av store datasett fra eksterne løsninger, før dataene så kan bli inkludert inn i Assets (CMDB).
- Asset Data Manager er et kjempeløft i retning av virksomheters behov og ønske om enhetlig, sammenstilte og brukbare data på tvers av alle spesialløsninger de benytter seg av i det daglige, sier Heitmann som gleder seg til å nå utforske Atlassians nyheter i praksis i samarbeid med Computas Opus’ norske kunder.
Les mer:
-
Jira Service Management vs. ServiceNow
Å velge riktig service management løsning er en avgjørende investering for moderne bedrifter. Men med så mange alternativer, hvordan finner man verktøyet som passer best for dine IT-, service- og utviklingsteam? Denne sammenligningen tar for seg de viktigste faktorene for å vurdere de to gigantene, Atlassian Jira Service Management (JSM) og ServiceNow.
-
Derfor velger stadig flere Jira Service Management for ITIL – og slik får du det til å fungere
IT-avdelinger må levere raske og pålitelige tjenester – uten å brenne ut teamet.
-
Service management møter AI: Slik forbereder du IT-avdelingen på fremtiden
AI er i ferd med å redefinere service management. Nå gjelder det å finne balansen mellom teknologi, mennesker og prosesser.